Chocolates and dreams

Chocolates and dreams

01 December 2017

Despre slabitul sanatos



Cateva idei din experienta mea cu slabitul.
Infometarea nu este buna. Organismul este setat la o anumita greutate (set point) si daca modificam acea greutate brusc, va face tot ce ii sta in putinta ca sa ne aduca la greutatea initiala. Curele de slabire prin infometare nu fac decat sa creasca acel set point si va fi mai dificil sa revenim la greutatea initiala. Cel mai mare stres pentru organism este infometarea caci insasi viata depinde de mancare si recomand sa cautati pe net despre studiul: The Minesotta Starvation Experiment.
Chiar daca mental intelegem despre ce este vorba, ca vrem sa slabim, din pacate organimsul nu functioneaza la fel, orice scadere a alimentelor o va percepe ca pe un stres major si va reduce metabolismul. Un metabolsim scazut nu este niciodata o veste buna, nu numai pentru slabire ci un metabolism scazut va conduce spre o functionare mai defectuoasa a tiroidei, care la randul sau va antrena mai multe sisteme din organism ca intr-un efect domino, iar o tiroida mai lenesa va impiedica slabirea ceea ce va conduce la un cerc vicios.
Nu o sa bat apa in piua pt ca sunt informatii pretutindeni dar o sa repet ca o cura de infometare nu va face altceva decat sa scada metabolismul, sa afecteze activitatea tiroidei, sa schimbe procentul de grasime vs procentul de muschi din organism, scazand masa musculara si crescand masa de grasime, va conduce la o reingrasare si cateva kg in plus, celebrul yo yo, deci infometarea nu este niciodata o idee buna.

Am invatat pe pielea mea aceste lucruri si am studiat problema aceasta ani de zile si pot spune ca dietele nu functioneaza, sunt studii care atesta ca in decurs de 2 ani marea majoritate a celor care au slabit prin diverse diete va repune kilogramele pierdute asa ca slabirea trebuie sa fie o abordare foarte inteligenta, sa mancam alimente pline de nutrienti caci o alimentatie cu produse light, low fat si de tip junk nu va face decat sa streseze organismul si sa dezechilibreze leptina si ghrelina, hormoni de care depinde slabirea noastra.
Nutrientii din mancare comunica cu hormonii, de aceea stiinta de ultima ora intelege ca "a calorie is not a calorie", nu numarul caloriilor conteaza atunci cand vrem sa slabim caci o calorie dintr-un produs junk nu este la fel cu o calorie dintr-o afina, nu caloriile sunt cele care determina succesul nostru ci informatia continuta de alimentele pe care le mancam. Aceasta informatie va conduce la senzatia de satietate dupa ce vom fi consumat o cantitate moderata de alimentate, pe cand in cazul alimentelor golite de nutrienti, senzatia de satietate va surveni dupa o cantitate mare, si implicit hipercalorica, de mancare ingerata. Alimentele neprocesate si cat mai aproape de forma lor initiala vor comunica mesaje bune hormonilor si celulelor grase, insa alimentele "moderne" vor dezechilibra insulina, leptina si ghrelina si vor conduce la (re)ingrasare.
Cand mancam alimente pline de nutrienti si reducem alimentele procesate vom consuma mai putina mancare in mod spontan, fara sa ne impunem acest lucru si asta este cheia slabitului, sa consumam mai putina mancare fara sa simtim senzatia de foame. Nutrientii din mancare ne ajuta sa simtim senzatia de satietate mai rapid si ne mentin senzatia de satietate pentru mai mult timp. La o cura de slabire saraca in nutrienti senzatia de foame va fi acuta, cu cat ne vom lupta cu ea cu atat hipotalamusul ne va face sa mancam, vor aparea pofte crunte carora cu greu le vom face fata, senzatie de foame careia nu ii vom putea rezista si la un moment dat se clacheaza cu alimente hipercalorice gen pizza, paste, prajituri. Nu este vina persoanei in cauza, nu inseamna ca nu are vointa, ci organimsul functioneaza in asa fel incat creierul va prelua comanda si ne va face sa mancam lucruri super calorice cand va simti organimsul intr-o stare de infometare.

Cu ceva ani in urma, dupa ani de diete si yo yo am slabit mancand normal, fara sa tin dieta, doar mergand pe jos si fiind atenta sa mananc "curat". Din pacate hipotiroidismul meu s-a agravat in ultimii ani si am avut o perioada neagra in care nu am avut deloc energie si am zacut luni de zile la pat, astfel ca alimentatia mea a avut ceva de suferit, in mare am tot incercat sa mananc sanatos insa nu mereu mi-a iesit din caza lipsei de energie asa ca din cauza hipotiroidiei, lipsei totale de activitate si alimentatiei nu tocmai optime am pus ceva kile pe mine insa anul acesta sanatatea mea s-a imbunatatit semnificativ, incep iar sa devin activa, am energie si am decis ca a venit timpul sa dau jos kg acumulate in anii de boala.

Ce fac eu pentru a slabi:

Am redus uleiul folosit la gatit. Aici se gateste cu mai mult ulei decat apa :)) mancarea iese super gustoasa dar o bomba calorica asa ca am redus uleiul din mancare. Nu l-am eliminat caci consider ca grasimile sunt esentiale in alimentatie si un ulei autentic de masline este sanatos si indicat in dieta, dar nu mai folosesc ulei in exces precum grecii.
Consum alimente care ajuta la slabit:
- Fulgii de ovaz ajuta la slabit si ii consum la micul dejun sub forma de terci cu indulcitori naturali cum ar fi zaharul de cocos, sirop de artar, sirop de agave.
- Fructele de padure sunt super sanatoase si ajuta si ele la slabit asa ca beau des smoothie-uri din fructe de padure. Smoothie-ul din fructe de padure imi tine de foame cateva ore bune si ma ajuta sa mananc mai putin fara sa ma fortez sau fara sa simt senzatia neplacuta de foame.
- Mananc legume din familia cruciferelor, varza, broccoli, conopida, renumite pentru ajutorul lor in slabire.
- Mananc grefe dar atentie caci grefa potenteaza sau inhiba substantele din medicamente deci consumul grefelor nu este indicat celor care urmeaza tratament medicamentos.
- Mananc proteine de calitate: consum multe oua de la gainile mele, carne si somon, mai rar sardine.
Bine inteles ca sunt atenta sa mananc legume, salate, cu fructele nu prea ma omor dar consum suficiente in smoothie-uri si imi impun sa "invat" sa iubesc frucetele, am mere in casa, am intrat in sezonul citricelor deci liber la portocale si mandarine.

- Am inlocuit ciocolata cu lapte, prea dulce pentru mine, cu ciocolata amaruie, verific mereu ca ingredientele sa fie minime si ma feresc de lecitina din soia.
- Gatesc acasa mancarea si nu folosesc prostii precum vegeta/cuburi de gatit care au monosodiu de glutamat in ele, nu cumpar produse semipreparate, "cura" mea de slabire consta in a reduce la minim chimicalele si aditivii din mancare.
- Nu cumpar dulciuri, sunt mult prea dulci, mai toate contin amidon modficat, soia si o gramada de alte prostii care dezechilibreaza organismul si ingreuneaza slabirea.
Dulciurile le prepar eu in casa, fie clasice cu faina, unt, zahar, oua, lapte si folosesc ingrediente bio, fie dulciuri raw vegane.
Nu vreau sa acumulez frustrari si sa elimin definitiv dulciurile. Am remarcat ca am redus portia de dulce facut in casa in mod natural, fara sa ma fortez. Aleg sa fac dulciuri simple, fara creme, fara mult zahar, gen chec-uri simple, banana bread, waffe simple pe care le mancam cu sirop de artar.
Un desert simplu si sanatos care imi place mult este "nutella" din avocado. Folosesc unt natural din alune, avocado, cacao, miere si lapte vegetal. Mixez totul cu blenderul vertical. Rezulta o crema fina si gustoasa.

Beau bauturi care ajuta la slabit: ceai verde indulcit cu miere naturala si nefiltrata, ceai verde Matcha, apa calduta cu suc de lamaie si un varf de cutit de pudra ardei iute cayenne (ardeiul cayenne stimuleaza si el metabolismul), otet de mere autentic cu depunere de fermenti pe fundul sticlei.
- Nu beau bauturi racoritaore. Niciodata! Daca vreau o bautura racoritoare imi fac limonada cu lamaie si miere, limonada cu ghimbir si miere, suc proaspat din mere si morcovi la storcatorul de fructe, suc proaspat de portocale, ceai din fructe de padure/rooibos/hibiscus si miere.

- Mezelurile sunt raritati in dieta mea. Cumpar branzeturi cat mai apropiate de natural, in general se simt dupa gust cele din plastic de cele (mai) autentice.
- Nu consum uleiuri moderne care contribuie la inflamatii si conduc la boli si ingrasare. Folosesc doar ulei de masline local, unt si ulei de cocos virgin bio (uleiul de cocos este un produs termogenic, stimuleaza tiroida, nu este sensibil rancezirii, are efect pozitiv asupra imunitatii, are efect antimicrobian, este un ulei traditional folosit de mii de ani la fel ca uleiul de masline).
- Nu folosesc niciodata margarina si produse care sa contina margarina.
- Ma feresc de tot ceea ce contine soia si daca o sa va uitati la produsele de pe rafturi, mai cu seama la dulciuri, o sa vedeti lecitina din soia si/sau ulei din soia in marea majoritate a produselor. Soia folsoita in produse poate fi modificata genetic, dar chiar si daca nu ar fi modificata genetic soia are un efect estrogenic asupra organismului ceea ce conduce la dezechilibre hormonale si de aceea comsumul de soia trebuie sa fie minim.

Cand nu am timp/chef/energie de gatit recurg la o gustare care mie imi place la nebunie si este rapida si sanatoasa: paine la toaster cu avocado, sunt innebunita dupa gustarea asta, este foarte satioasa datorita grasimilor din avocado, simpla si sanatoasa. Painea o fac eu in casa iar avocado am in permanenta in casa pentru astfel de situatii si nu numai. Pur si simplu zdrobesc avocado cu furculita pe felia de paine prajita, adaug sare si piper proaspat macinat si masa e gata :))
Tot pentru astfel de situatii am oua fierte in frigider ca sa am la indemana o gustare sanatoasa si plina de proteine de calitate.
Mai fierb si cartofi in coaja pe care ii tin la frigider si apoi ii decojesc, ii feliez in felii subtirele si ii sotez in ulei de masline pe tigaie. Cu o salata alaturi am o masa rapida si sanatoasa.

Pe langa alimentatie, care are rolul principal in slabire, somnul este foarte important. Un somn de calitate si de minim 8 ore va ajuta la slabit.
Miscarea este si ea esentiala. O viata activa, nu neaparat la sala de sport, ci in natura, in gradina, este importanta pentru a misca limfa in organism si pentru a arde din calorii.
Dupa 30 ani masa musculara incepe sa scada asa ca este bine sa acordam importanta exercitiilor care lucreaza musculatura si anume, genuflexiuni, fandari, plank, exercitii cu gantere.

Stresul contribuie si el la ingrasare sau impiedica slabirea asa ca este necesar sa reducem stresul si sa avem activitati care sa ne faca placere. Rugaciunea, lectura, pictatul, mersul pe jos, petrecut timpul in natura, petrecut timpul cu persoana iubita, joaca cu animalutele, toate acestea ne dau senzatie de bine si ajuta sa reducem stresul.

Cam asta este ceea ce fac eu ca sa slabesc.
Voi ce sfaturi/trucuri aveti?










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...